Změně dodavatele energií se většina Čechů brání, ušetřit tak přitom lze několik tisíc ročně

Změně dodavatele energií se většina Čechů brání, ušetřit tak přitom lze několik tisíc ročně

vloženo do: STYL | 0
facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

 

Změna dodavatele energií je v České republice spojena s horou byrokracie a několikaměsíčním utrpením v podobě vyjednávání se společností, od které si zákazník přeje odejít. Opak je ve skutečnosti pravdou, o samotný přechod se z velké části postarají dodavatelé mezi sebou.

Proč dodavatele energií měnit

Mezi hlavní důvod, proč lidé o změně dodavatele energií vůbec přemýšlí, je bezesporu snaha ušetřit. Český energetický trh je totiž velmi otevřený a konkurenční, z čehož mohou zákazníci již řadu let těžit velmi výhodné ceny. Cena za dodávku energií však nesmí být jediným ukazatelem, který za rozhodnutím o změně společnosti stojí. Řídit se je třeba i podle ekonomické pozice a stability konkrétního dodavatele a podle služeb, které nabízí. Ty jsou zejména u větších společností na českém trhu velmi zevrubné a kompletní poradenství je tak samozřejmostí. „Návštěvníci našich poboček dostanou informace o všech možnostech úspor od doporučení na úsporné spotřebiče až po návrhy ekologických řešení výroby energie ze solárních panelů,“ říká Aleš Kaděra, regionální ředitel pro oblast severních Čech energetické společnosti Centropol.

Aby se však zákazník mohl objektivně rozhodnout, kterého dodavatele zvolit, předpokládá se alespoň základní znalost v oblasti energetiky. To se ovšem ukazuje být problém. Nejnovější průzkumy odhalují, že energetická gramotnost se v České republice pohybuje zhruba kolem 5 %. Zbytek Čechů se neorientuje v cenách, možnostech úspor či v základních právních předpisech. Daleko lépe tak mohou na tuzemském trhu fungovat i někteří drobní dodavatelé, kteří jsou ekonomicky nestabilní a nenabízejí naprosto žádný servis. Zákazníky ale lákají na nápadně nízké ceny, v případě krachu přitom nepřebírají zcela žádnou zodpovědnost.

Jak cenu za energie ověřit

Zjištění jednotlivých cen za energie a jejich vzájemné porovnání lze nejsnáze na webových kalkulátorech. Ty slouží pro základní přehled dokonale. Finální cenu, kterou zákazníci za rok zaplatí, je ovšem nutné zjistit přímo u dodavatele. Ten musí být schopný v každém případě připravit nabídku šitou na míru a to tak, aby zákazník neplatil zbytečně velké zálohy nebo na konci zúčtovacího období naopak neměl vysoké nedoplatky.  „Zákazníkům je věnován komplexní zákaznický servis a je mu připravena nabídka přesně podle jeho požadavků a přání. Podle toho rozeznáváme základní tarify, které berou v potaz nejen spotřebu, ale také to, zda klient preferuje smluvní či nesmluvní partnerství,“ vysvětluje obchodní ředitel Centropolu Tomáš Hlaváček.

Jak změna dodavatele energií funguje

Přestože se jednotlivé body samotné změny dodavatele mohou nepatrně lišit v závislosti na tom, ke komu si klient přeje přejít, důležitá je v každém případě základní dokumentace. „U nás je při změně prakticky zapotřebí jen poslední vyúčtování a podepsání plné moci. Dále se zákazník o nic nestará, zbytek úkonů za něj totiž vykonáme my,“ vysvětluje Tomáš Hlaváček. Podstatné je také vědět o výpovědní lhůtě, která zpravidla trvá tři měsíce. Po této době dojde ke změně v odběru, žádná fyzická výměna měřidel se však nekoná.

facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

A co vy na to?

:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: