Výměna pneumatik na autě je stanovena zákonem. Ten říká, že přezuto na zimní pneu byste měli mít v období od 1. listopadu do 31. března. Znění tohoto zákona ale má svá specifika. Která to jsou? A jak se vám nevhodné pneumatiky mohou vymstít?
Povinnost zimních pneumatik v České republice
Ačkoli je pro zimní pneumatiky stanoveno pět měsíců v roce, během kterých bychom je na vozidle měli mít, v zákoně je uvedeno pár dodatků. Povinnost zimního obutí platí v těchto případech: když je na komunikaci sníh, led nebo námraza. Nebo když lze vzhledem k povětrnostním podmínkám něco z výše uvedeného předpokládat. A v neposlední řadě musíte mít zimní pneumatiky na těch silnicích, které jsou označeny značkou „zimní výbava“. Tyto silnice hledejme spíše ve vyšších polohách, jedná se o problematické úseky, kde je zvýšené riziko výskytu sněhu, ledu a námrazy.
Za zimní pneumatiky jsou považovány i ty celoroční, musí mít však hloubku dezénu alespoň 4 mm. Pozor, celoroční pneumatiky se nehodí na cesty do horských oblastí. Využijete je spíše ve městech, kde sníh a led na vozovce zůstává v řádu několika dnů.
Jak je to v zahraničí?
Povinnost přezouvat je i v zahraničí. Liší se však země od země, a proto je dobré si před každou cestou prověřit, jak je to se zimní výbavou v zemi, kam cestujete. Například v Německu žádné období pro zimní pneu neexistuje. Musíte je však mít, pokud je na vozovce sníh, námraza či led. Dostanete-li se v Německu do dopravní nehody ve chvíli, kdy budete mít letní pneumatiky a silnice bude namrzlá, nezachrání vás ani povinné ručení nebo havarijní pojištění.
Letní pneumatiky v zimě – rizika
A jak vás letní pneumatiky mohou při špatném počasí zradit? Rozdíl v obou typech pneumatik je nejen ve směsi materiálu, ze kterých jsou pneumatiky vyrobeny, ale i v tvrdosti a typu dezénu. Zimní pneumatiky mají měkčí materiál a jemnější dezén. Letní pneu nejsou při teplotách pod 7 °C dostatečně účinné a výrazně snižují bezpečnost jízdy.
Také u nich hrozí popraskání a ve sněhu jsou méně účinné. Na některých cestách, které jsou udržované například jen pluhem, se klidně může stát, že daný úsek jednoduše nesjedou. Za chladného počasí je navíc brzdná dráha letních pneumatik podstatně delší. Udává se až 62 metrů při brzdění do úplného zastavení z rychlosti 50 km/h.
I dobře známé cesty, které jezdíte denně, se tak mohou stát opravdovým problémem. Hlavně v situacích, kdy se střídají teploty, námraza povolí a následně znovu zamrzne. Nebo ve chvílích, kdy přes noc napadne čerstvý sníh, vy potřebujete ráno vyjet do práce, ale silnice ještě není upravená. Což je případ, který se u nás děje velmi často.
Pokud tedy ještě nemáte přezuto, dále neotálejte a objednejte se do servisu s předstihem. Termíny se rychle plní a následující týdny jsou pro pneuservisy ty vůbec nejvytíženější.