Příčinou dlouhodobé bolesti zad může být i tzv. office syndrom. Jak s ním zatočit?

Příčinou dlouhodobé bolesti zad může být i tzv. office syndrom. Jak s ním zatočit?

vloženo do: ZDRAVÍ | 0
facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Bolest zad vám už delší dobu znepříjemňuje život, ale vy nad tím vždy mávnete rukou. Vždyť záda dnes bolí kdekoho. Podle lékařů pacienti často bolesti zad podceňují a ordinaci praktika navštíví až se zpožděním, když je problém akutní. Nenechte to zajít tak daleko a raději vypátrejte příčinu ihned. Když zjistíte, odkud bolest přichází, najdete také způsob, jak jí předcházet a zabránit tomu, aby se časem zintenzivňovala. Zvláště sedavý způsob života je přímo spojený s nadváhou, osteoporózou a srdečně cévními chorobami.

Bolí mě záda. Až třetina pacientů, kteří přijdou do ordinace, vysloví tuto větu. Bolesti zad patří k nejčastějším zdravotním problémům – alespoň jednou za život se s nimi setká 80 % populace. Z lékařské praxe vyplývá, že stále více pacientů tvoří mladí a jinak zdraví lidé. Bolesti v různých oblastech páteře mohou mít celou řadu příčin. Zpozornět by měli hlavně ti, kteří z pracovně tráví několik hodin denně u počítače a k tomu rádi volný čas tráví pasivně. Dopad pravidelného dlouhého sezení na naše zdraví je nesporný. Nadměrné sezení vede k pomalejšímu spalování tuku, snižuje hustotu kostní tkáně, negativně ovlivňuje hladinu krevního cukru a cholesterolu a zužuje průměr cév, čímž zvyšuje krevní tlak a tím i riziko vzniku nemocí srdce.

Bolesti zad ze sedavého zaměstnání

Nejčastější příčinou bolesti zad jsou nesprávné návyky životního stylu a špatné držení těla. Týká se to až tří čtvrtin všech případů. Zpozornět by měli především ti, kdo mají sedavé povolání a většinu pracovního dne tráví sezením na kancelářské židli před obrazovkou počítače. Hrbením se v nepřirozené pozici se dlouhodobě namáhá páteř a vznikají tak vleklé bolesti. Nejúčinnější prevencí je každodenní pohyb, avšak najít si čas na zařazení pohybu do denního harmonogramu právě bývá pro pracovně vytížené jedince velkým problémem. Samotný pohyb ale ke zlepšení nestačí.

K prevenci i řešení bolestí zad je potřeba optimální kombinace pohybu, fyzioterapie a výživy. Proto vzniklo sportovně zdravotní centrum TEIT Fitlab v Praze kombinující péči o zdraví a sport. Fyzioterapeutické procedury propojují s moderními tréninkovými programy a radí s výživou. Speciální program je také zaměřený přímo na odstranění vady držení těla a výuku toho, jak dělat základní lidské pohyby co nejefektivněji, a především tak, abychom neohrožovali naše zdraví.

Kvalitní matrace, základ pro zdravý spánek

Pokud se každý den neprobouzíte odpočatí a svěží, ale máte pocit, že vás přejel bitevní tank, bude něco v nepořádku s vaší matrací. Matrace do postele je jedna z položek, na které se nevyplatí šetřit. Bez nadsázky je ve hře vaše zdraví. Při výběru se zaměřte na tvrdost a přizpůsobivost. Nesmí být příliš tvrdá, pak by totiž nekopírovala tvar těla, ale ani měkká, protože tělo potřebuje při spánku dostatečnou oporu. Nebudete-li mít vyhovující a zdravotně nezávadnou matraci, o regenerujícím spánku si budete moci nechat jen zdát.

Kdy raději zpozornět?

Někdy je obtížné odlišit bolest zad z přetížení od bolesti zad, která je příznakem zánětlivého onemocnění. Alarmující by vždy měla být bolest zad v klidovém režimu či během spánku v noci, obzvláště pokud to trvá delší dobu a bolest má progresivní charakter a stupňuje se. Tzv. spondyloartritidy jsou zánětlivá onemocnění kloubů a páteře a postihují především mladé lidi.

 

facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

A co vy na to?

:-[ (B) (^) (P) (@) (O) (D) :-S ;-( (C) (&) :-$ (E) (~) (K) (I) (L) (8) :-O (T) (G) (F) :-( (H) :-) (*) :-D (N) (Y) :-P (U) (W) ;-)