Hra jako základní edukativní nástroj v předškolním věku

Hra jako základní edukativní nástroj v předškolním věku

vloženo do: INSPIRACE | 0
facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Zvláště ve vývojovém stádiu předškolního věku má hra v životě dítěte nezastupitelný význam, a i když si ji jako dospělí spojujeme s oddychem a zábavou, pomáhá dětem osvojit si základní schopnosti a dovednosti v souvislosti s blížícím se zahájením školní docházky. Klíčovou úlohu v rozvoji dětí má proto vybavení a zázemí mateřských škol.

Dětství je v mysli většiny z nás neodmyslitelně spojeno s radostnými hrami a podobnými kratochvilnými činnostmi. “Ačkoliv s odstupem času vzpomínáme na toto období s nostalgií a láskou jako na chvíle bezstarostné zábavy, z dětského pohledu jsou herní aktivity důležitým stimulem pro jejich tělesný i duševní rozvoj a zároveň zdrojem poznání o tom, jak to na světě chodí. Význam hry pro zdravý vývoj dítěte rozhodně nepodceňujte,“ radí Martin Kraus z české firmy MAKRA DIDAKTA, která se specializuje na vybavení do základních škol a mateřských školek.

Hra má roli stimulu, který juniory motivuje ke zjišťování informací, sbírání zkušeností a spojování všeho naučeného ve smysluplné celky. Existuje mnoho druhů a typů her. Zvlášť oblíbené jsou u dětí pohybové aktivity, při nichž se vyřádí fyzicky, ale také hry na někoho, například různá povolání ve vzájemné souvztažnosti (např. učitel a žák, prodavač a zákazník, lékař a pacient) nebo napodobování sociálních rolí jednotlivých členů rodiny. Tyto hry jsou odrazem dětského pozorování a vnímání skutečnosti, ale i obrazotvornosti a fantazie.

V předškolním věku se také vytváří schopnost, dovednost a zároveň potřeba kolektivních her s vrstevníky, i když podoba a formování dětských skupinek může být nejprve nahodilé. Stejně tak náměty her se střídají a spolupráce mezi jednotlivými členy skupinky není dlouhodobá ani většinou nezachází do hloubky. Má jednu důležitou roli – kontaktem s kamarády se dítě učí prosazovat v kolektivu, vstupuje do dialogů, učí se týmové spolupráci a zároveň ventiluje stres, napětí a potenciální konflikty. Během kolektivních her se trénuje verbální a neverbální komunikace i s jejími podpůrnými prostředky.

Samostatnou kategorii představující určitý typ hry jsou hry konstruktivní, činorodé. Při nich dítě využívá maximum své mentální kapacity a pracuje na jejím rozšiřování. Řadí se sem kreslení a malování, stavebnice, modelování a různé výtvory z plastelíny, kostek a dalších stavebních jednotek. „Rodiče se dnes bojí, aby jejich dítě neskončilo zase s očima přilepenýma k monitoru počítače nebo k obrazovce televize. Proto je dobré, když už mateřské školky nabízejí dostatečné zázemí pro hraní, které podporuje zdravý psychický i fyzický rozvoj dětí,” dodává Martin Kraus z MAKRA DIDAKTA.

Na e-shopu společnosti MAKRA DIDAKTA najdete širokou nabídku produktů z kategorie Stavebnice, například konstrukční stavebnice a množství dílků, kartonové cihličky, geometrické 3D útvary nebo třeba dopravní značky. Kartonové cihličky jsou ideální pro stavby v životní velikosti. Mohou si z nich vyrobit domeček, věž nebo třeba zeď. Dále cihličky můžete využít jako nábytek, protože se na nich dá pohodlně ležet či sedět. Poslouží také ke stavbě lávky, na které si děti vyzkouší koordinaci a balanc.

facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

A co vy na to?

:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: