Necháváte v autě za stínítkem nebo v přihrádce zelenou kartu či malý technický průkaz? V takovém případě můžete čelit nižšímu plnění od pojišťovny v případě krádeže automobilu. O podrobnostech se rozpovídal pojišťovací expert z jednoho z největších srovnávacích portálů pojištění na českém trhu Klik.cz.
Vandalismus a odcizení automobilu si v rámci havarijního pojištění sjednává většina vlastníků automobilu. Tyto položky totiž nijak zásadně nenavyšují cenu pojištění a přitom mohou být velmi prospěšné. Ačkoli se počet kradených aut rok od roku snižuje, stále se v České republice krade několik tisíc aut ročně. Zájem je samozřejmě o novější automobily, výjimkou ovšem nejsou ani starší modely, které mají horší zabezpečovací systémy.
V případě krádeže má pojistník právo na pojistné plnění v předem definovaném rozsahu, většinou je však smluvně určena výše spoluúčasti. Dojde-li ale k nahlášení takové pojistné události, pojišťovna se vždy ptá na otázky související se zabezpečením auta. „V případě odcizení vozidla se musí daná událost nahlásit nejen na Policii ČR, ale i na pojišťovnu, u které má pojistník sjednanou havarijní pojistku. Pojišťovna pak chce poslat protokol od policie, na kterém jsou všechny důležité údaje včetně informací o zabezpečení vozidla. Jasné musí být to, zda bylo vozidlo uzamčeno a zda bylo vybaveno alarmem či jinou zabezpečovací technikou,“ uvádí Aleš Rothbarth ze srovnávacího portálu Klik.cz.
Odpovědi na tyto otázky zároveň mohou ovlivnit i výši plnění. „Vždy záleží na tom, jak je nadefinovaná smlouva o pojištění. Pokud pojišťovna vyžaduje alarmové zabezpečení a pokud to bylo například v době krádeže nefunkční, lze očekávat nějaký postih. Doporučuji dobře číst podmínky pojištění proti vandalismu,“ doplňuje Rothbarth.
Problémem je dále i to, pokud byly v autě v době krádeže doklady od automobilu. Ty totiž mohou zlodějům zásadně usnadnit práci při prodeji auta nebo jeho odvezení například do zahraničí. „Doklady od vozidla, alespoň tedy zelenou kartu a malý technický průkaz nechává v autě drtivá většina řidičů. O něco méně časté je pak přítomnost velkého technického průkazu, to ale představuje opravdu velký problém. V obou případech je pak velmi pravděpodobné, že dojde ke krácení pojistného plnění od pojišťovny,“ vysvětluje Aleš Rothbarth.
Jak se bránit proti krádeži?
Přestože mají moderní auta velmi dobré zabezpečovací systémy, není dobré spoléhat se jen na jedno řešení, ale spíše zkusit najít více způsobů zabezpečení. Využít lze například zámek na volant a pedál, blokaci řadicí páky, systém satelitního vyhledávání či imobilizér. Kombinace alespoň dvou systémů výrazně zvyšuje šanci, že je zloději nepřekonají a dojde maximálně k poničení vozu při snaze se do něj dostat.
Vlastníte-li pak vůz ne starší než pět let, havarijní pojištění by mělo být samozřejmostí. Může vám ušetřit spoustu starostí a hlavně díky němu nebudete muset sahat tak hluboko do kapsy v případě pojistné události.