Změna zdravotní pojišťovny je možná do konce září tohoto roku. Co všechno je nutné vědět?

Změna zdravotní pojišťovny je možná do konce září tohoto roku. Co všechno je nutné vědět?

vloženo do: ZDRAVÍ | 0
facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

 

Novela zákona o veřejném zdravotním pojištění z roku 2015 umožňuje změnu zdravotní pojišťovny každému občanu s trvalým bydlištěm na území České republiky. Stále platí, že přeregistraci je možné provést ve dvou přestupních termínech v kalendářním roce, avšak jen jednou za 12 měsíců. Jaké jsou termíny pro podání přihlášky a co vše je vhodné před samotným přestupem ověřit?

 

Přestupní termíny a jak postupovat

První přestupní termín probíhá od 1. ledna do 31. března, klientem nové pojišťovny se stáváte od 1. července. Pokud přeregistraci nestihnete, můžete využít druhý termín, který probíhá od 1. července do 30. září, v tomto případě můžete začít čerpat veškeré výhody u nové pojišťovny od 1. ledna následujícího roku, aktuálně od 1. ledna 2018. Změna sama o sobě není nikterak složitá, je možné ji provést i z domova prostřednictvím webových stránek pojišťovny. Největší zaměstnanecká zdravotní pojišťovna v České republice s 25 letou tradicí, Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR, nabízí např. možnost stažení formuláře přihlášky a zaslání naskenovaného nebo kvalitně vyfoceného vyplněného a podepsaného formuláře na kontaktní e-mail. Zájemci, kteří vlastní chytrý telefon, mohou zvolit online přihlášku, vyplní formulář a podpis doplní skrze mobilní rozhraní. „Na telefonu je třeba mít nainstalovanou aktuální verzi internetového prohlížeče a aktivní připojení k internetu. K podpisu poté slouží dotykový displej telefonu,“ uvádí generální ředitel ZP MV ČR David Kostka. Po odeslání přihlášky se už klient o více nestará, počká, až obdrží nový Evropský průkaz zdravotního pojištění (kartičku pojištěnce) a pak už jen včas změnu nahlásí zaměstnavateli, nejpozději však do osmi dnů ode dne změny. Svému ošetřujícímu lékaři tuto skutečnost stačí oznámit při první návštěvě.

Co je dobré zvážit?

Před samotným rozhodnutím o přechodu k jiné zdravotní pojišťovně je nutné ověřit, jaké má pojišťovna mezi lékaři pokrytí, zda s ní mají uzavřený smluvní vztah všichni lékaři a specialisté, ke kterým docházíte. Obecně platí, že čím větší a stabilnější pojišťovna, tím širší rozsah. Ekonomicky silné pojišťovny plní své závazky vůči lékařům včas, společná spolupráce je tak pravděpodobnější. Zajímejte se také, jak dlouho pojišťovna funguje, jakou má tradici, kolik eviduje pojištěnců a jakou má pověst. Dalším kritériem pro změnu pojišťovny mohou být i bonusy, které pojišťovny nad rámec svých povinností nabízí. I zde je prostor pro konkurenci a nepřipadá-li klientům péče jejich stávající pojišťovny dostačující, není od věci o přestupu začít uvažovat. ZP MV ČR svým klientům nabízí pestrou škálu bonusů, slev a výhod. Oblíbené jsou preventivní programy, mezi ty nejčastěji využívané patří program prevence onkologických onemocnění, očkování, program pro dárce krve, krevní plazmy a kostní dřeně, program pro děti, kde nechybí příspěvek na pohybovou aktivitu, i program pro těhotné a ženy po porodu. Ty mohou čerpat příspěvek až do výše 800,- Kč na předporodní kurzy, vitaminy či vyšetření související s těhotenstvím, cvičení po porodu či plavání s dítětem. Důraz je kladen i na zdravý životní styl, a to skrze projekt Zdraví jako vášeň. Každoročně v rámci tohoto projektu je pořádán program „Změním se“, který pod vedením předního českého výživového poradce Petra Havlíčka pomáhá účastníkům k celkové psychické a fyzické proměně.

Ve středu zájmu by také měl být přístup pojišťovny ke klientům a možnost kontaktu. Kromě klientských center, kde se můžete osobně zastavit a vyřešit váš problém, se pomalu veškeré byrokratické procesy přesouvají stále více do virtuálního prostředí internetu. Zvolená pojišťovna by tedy měla být ve vztahu k pojištěncům vstřícná, s proklientským přístupem, snahou co nejvíce zjednodušovat kontakt a omezovat úřední papírování na minimum.

facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

A co vy na to?

:-[ (B) (^) (P) (@) (O) (D) :-S ;-( (C) (&) :-$ (E) (~) (K) (I) (L) (8) :-O (T) (G) (F) :-( (H) :-) (*) :-D (N) (Y) :-P (U) (W) ;-)