Školní lavice a židle musejí odpovídat normám, říká odborník

Školní lavice a židle musejí odpovídat normám, říká odborník

vloženo do: INSPIRACE | 0
facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Správné sezení je předpokladem zdravého vývoje dětí, proto vhodné typy a velikosti školních lavic a židlí upravují hygienické normy. Podle čeho školní nábytek pro základní školy vybírat, aby odpovídal pravidlům a byl předpokladem pro zdravý růst?

Zařízení školních učeben a výběr vhodného nábytku upravuje podle paragrafu čtyři vyhláška č. 410/2005 Sb. Než se pustíte do výběru školního nábytku, pečlivě si ji prostudujte. Mimo jiné totiž upravuje i další povinné náležitosti týkající se prostoru, který by kolem sebe měli žáci mít. Na každého žáka by totiž mělo v klasické učebně připadnout 1,65 metru čtverečních plochy, v odborných učebnách na výuku jazyků či informatiky jsou to dokonce dva metry čtvereční.
„Doporučuji nejprve přeměřit prostory učeben na jednotlivé předměty, abyste si správně rozvrhli rozložení lavic a židlí a nestalo se vám, že nakoupíte zbytečně moc nábytku. Vyplatí se tomu věnovat pozornost, protože splnění předepsaných norem přísně hlídá hygiena při pravidelných kontrolách a jejich nedodržování pokutuje,“ říká Martin Kraus, z české společnosti Makra Didakta, která se zabývá výrobou nábytku do škol a školek. Na Makra.cz nabízejí širokou nabídku vybavení pro školky a školy české kvality s rychlou lhůtou dodání.

Výběr nábytku hlídají hygienické a zdravotní normy především proto, že dítě stráví jen na základní škole v průměru patnáct tisíc hodin sezením. Nevhodné rozměry a ergonomie židlí a lavic proto může způsobit vadné držení těla – odstáté lopatky a kulatá záda, předsun hlavy a ramen, zvýšené bederní prohnutí a v těch horších případech i skoliózu. Školní nábytek by měl naopak maximálně podporovat zdravé sezení a být přizpůsobený výšce žáka. U žáků je důležitý tzv. fyziologický sed a správná poloha páteře, proto musí být židle stabilní a bezpečná. Výška sedadla se nastaví podle délky bérce s rezervou jeden až dva centimetry na podpatek obuvi. V takovém sedu se děti dotýkají celou plochou chodidla podlahy a mohou se o ni opřít. Kolena a kotníky by měly být v pravém úhlu.

„Pokud zvolíte nastavitelné židle i stoly, vybírejte ty se dvěma velikostmi. Můžete narazit i na nábytek, který vypadá, že je pro více velikostí. Ten však většinou mívá zbytečně velké i hluboké sedáky a velká opěradla, což je například pro sedmileté děti nežádoucí. Vhodnou hloubku sedadla poznáte tak, že podepírá nejméně dvě třetiny délky stehna. Vepředu musí být zaoblené, aby netlačilo na podkolenní jamku dítěte. Zkontrolujte, aby opěradlo podpíralo bedra, a ne hrudní páteř. Dítě musí při sedu volně pohybovat rukama a opěradlo je nesmí omezovat,“ vysvětluje Martin Kraus z Makra Didakta.

Deska stolu musí být matná – její výšku nastavte tak, aby byla ve stejné úrovni jako lokty dítěte, které má při sedu volně spuštěné kolem těla. Variantou jsou i stoly s pohyblivou pracovní deskou. Pro psaní pak nastavte sklon deset až šestnáct stupňů, pro čtení klidně třicet pět, alespoň se nebudou děti u čtení tolik hrbit.

facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

A co vy na to?

:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: