Prodáváte nemovitost? Přinášíme rady odborníka, jak zvýšit její atraktivitu a tím i cenu

Prodáváte nemovitost? Přinášíme rady odborníka, jak zvýšit její atraktivitu a tím i cenu

vloženo do: INSPIRACE | 0
facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Prodáváte nemovitost a rádi byste za ni inkasovali co možná nejvyšší cenu? Správně zvolený postup, jak připravit vaši nemovitost na prodej, může sice trvat déle, než byste očekávali, ale v důsledku může pomoci navýšit hodnotu nemovitosti o několik desítek, možná i stovek tisíc. Poradili jsme se s realitním expertem, jak na to a zda nemovitost před prodejem nějak upravovat, případně jaké úpravy mají smysl.

Než nemovitost oficiálně vystavíte k prodeji, nejprve se ujistěte, že ji nabízíte v nejlepším možném stavu. Podívejte se na prostory, které dáváte k dispozici, očima těch druhých a odpovězte si na základní otázku, jestli byste tam sami chtěli bydlet a utvořit si tam domov.

„Příprava nemovitosti na prodej by měla mít spíše estetický než funkční charakter. Zaměřte se na to, jaký dojem udělá byt na kupujícího. Začněte vyklízením veškerého nepotřebného nábytku nebo doplňků, které jste časem nahromadili a které vytvářejí pocit přeplněné a disharmonické místnosti. Jedná se zejména o starý a nehezký nábytek, hromady knih, časopisů, posilovací stroje atd. Pokud je to aspoň trochu možné, vyplatí se všechny místnosti vymalovat na bílo. Dodá to pocit čistého a světlého bytu,“ radí Jakub Kindl, manažer rodinné realitní kanceláře Domov Reality, která se specializuje na oblast Prahy a Berounska a má více než dvacetiletou praxi v oboru.

„Jakmile jste ponechali v bytě jen funkční nábytek, který vytváří příjemný dojem, sundejte a schovejte veškeré drobnější prvky, které by na kupujícího působily příliš osobním a domáckým dojmem. Patří mezi ně plakáty, nálepky ze zdí a dveří a rodinné fotografie. Tyto drobnosti vytváří pocit cizího domova – a vy naopak potřebujete, aby si kupující začal do čistého a uklizeného bytu promítat svůj vlastní domov,“ vysvětluje Kindl.

Příprava nemovitosti na prodej

Nyní se projděte po bytě jako potenciální kupující. Je možné, že teprve nyní objevíte drobné vady, jako je rozbitá dlažba, poškrábané dveře, fleky na koberci. Na podobné vady si časem zvykneme a už je tolik nevnímáme. Ovšem můžete si být jisti, že to bude spolehlivě to první, na co padne zrak někomu, kdo u vás nebyl. Není-li investice příliš vysoká, vyplatí se vedle vymalování také opravit nebo vyčistit tyto drobné, povrchové vady. Můžou zbytečně pokazit dojem z bytu, který je jinak v dobré kondici.

Cenotvorbu svěřte profesionálům

Přestože na trhu s realitními službami působí celá řada společností, vybrat si realitního odborníka není v Česku vůbec lehké. V současnosti neexistuje žádná legislativa, která by regulovala makléřskou činnost. Jde o živnost volnou, k jejímuž vykonávání nepotřebujete žádné vzdělání ani zkušenosti z oboru. Může ji provozovat doslova kdokoli. Na druhou stranu, pustit se do cenotvorby svépomocí také není ideální řešení. Laické pravidlo nadsadit cenu vysoko a počkat, jak se bude poptávka vyvíjet, není v tomto byznysu zrovna nejšťastnější. Kupující jsou velmi vnímaví a budete vypadat jako amatéři, pokud budete muset jít s cenou opakovaně dolů. Je potřeba hned na začátku celé transakce nacenit nemovitost profesionálně s ohledem na všechna cenotvorná kritéria, a být schopen si stanovenou cenu obhájit.

facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

A co vy na to?

:-[ (B) (^) (P) (@) (O) (D) :-S ;-( (C) (&) :-$ (E) (~) (K) (I) (L) (8) :-O (T) (G) (F) :-( (H) :-) (*) :-D (N) (Y) :-P (U) (W) ;-)