E-sport už dávno není jen pro počítačové geeky. Roste jeho sledovanost i hodnota

E-sport už dávno není jen pro počítačové geeky. Roste jeho sledovanost i hodnota

vloženo do: INSPIRACE | 0
facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Myslíte si, že hraní počítačových her je libůstkou nerdů, pro které jsou dlouhé hodiny prosezené před monitorem počítače jen koníčkem, jemuž se věnují dobrovolně? Pak vás následující článek vyvede z omylu. Hraní videoher je totiž v neposlední řadě velmi dobře prosperující byznys – točí se v něm miliardy a ti nejlepší hráči si přijdou na stovky tisíc dolarů. Slovo e-sport tak silně rezonuje v byznysových a investičních kruzích a odvětví, které před pár lety ještě nikdo neznal, nyní směle konkuruje tradičnímu sportu. Má dokonce i olympijské ambice.

Elektronický sport, fenomén na vzestupu

Představte si, že jdete s přáteli do hospody a místo sledování fotbalu či hokeje budete sledovat výkony profesionálních hráčů počítačových her. Zdá se vám to nepředstavitelné? Možná si na tu představu raději začněte pomalu zvykat, protože se zdá, že jde o hudbu blízké budoucnosti. Hraní počítačových her už dávno není jen osamocenou zábavou počítačových geeků, kteří se svému koníčku věnují v soukromí domova. Takzvaný elektronický sport je výnosný byznys, v kterém se točí doslova miliardy. Ti nejlepší profesionální hráči počítačových her si už dnes dokáží vydělat e-sportem velké peníze a mezi zasvěcenými a fanoušky platí za opravdové celebrity svého druhu. Ti nejodvážnější prognostici tvrdí, že časem svou sledovaností e-sport překoná i klasický sport.

Zájem o profesionální hraní počítačových her roste ze strany hráčů – k tomu, aby se z nich stali světoví šampioni, nepotřebují nic víc než počítač s dobrým výkonem a stovky hodin času stráveného před obrazovkou počítače. Nejsou to ale jen hráči, jejichž zájem roste. Rapidně přibývají také fanoušci tohoto elektronického sportu a úměrně s tím i se zvyšuje zájem sázkařů, tradičních sportovních klubů a mezinárodních firem jako Redbull, Vodafone, Mercedes-Benz, Louis Vuitton či LG. Pro firmy totiž velkou protihodnotu představuje právě možnost oslovit publikum hlavně z mladé generace. Sportovní velkokluby jako Chelsea či Manchester City si už dávno založily vlastní e-sport týmy, které soutěží na té nejvyšší úrovni. E-sport se tak staví po bok konvenčním sportům, kde se točí miliardy dolarů.

Dnes je už běžnou realitou, že fanoušci e-sportovců zaplní celé sportovní haly, aby si společně užili společné fandění. Příkladem je třeba zaplnění obřího sportovního stadionu v Pekingu – překupníci podle televize ESPN prodávali vstupenky na místě za těžko neuvěřitelných tisíc dolarů. Ty největší turnaje sledují online celé desítky milionů lidí.

Strmý nárůst fanoušků v posledních letech je dechberoucí. U ostatních soutěží je patrné, že stagnují a příznivci jim moc nepřibývají, u e-sportu registrujeme průměrný meziroční růst 15 %. Jako příklad za všechny uveďme, že finále hry League of Legends sledovalo 58 milionů lidí – to je v konečném důsledku více než třeba finále NHL.

Popularita e-sportu vzrostla během pandemie

Profesionální hraní počítačových her je dnes v mnoha státech nejen lukrativním výdělkem a zaměstnáním na plný úvazek, ale také je uznáno jako oficiální sport. V Česku často e-sport vyvolává v nehráčském prostředí negativní asociace, ale to se pravděpodobně brzy změní. Pokud totiž nějaký byznys vydělal na koronavirové krizi, pak je to bezpochyby e-sport. Sleduje ho stále více lidí a stále více lidí má ponětí o tom, jak tato branže funguje. Nejrůznější opatření proti Covidu-19 totiž způsobila, že e-sport přilákal velké množství nových diváků. To jde ruku v ruce se zvýšením hodnoty byznysu samotného.

V současnosti je velikost světového trhu s elektronickým sportem odhadována zhruba na 1,3 miliardy dolarů, velikost českého trhu se momentálně pohybuje kolem padesát milionů. Podle zakladatele nejúspěšnějšího českého e-sportového týmu eSuba Ladislava Dyntara hraje aktuálně o padesát procent více hráčů a zhruba o čtyřicet procent více diváků se přihlašuje prostřednictvím různých platforem k sledování e-sportových turnajů. Na rozdíl od jiných sportů nebyl ten elektronický omezený koronavirem. V březnu 2020 dokonce herní portál Steam zaznamenal historický rekord v počtu aktivních hráčů v jeden moment, který dosáhl čísla 23 milionů.

Svoje e-sport týmy mají i sázkové kanceláře

Rostoucí popularitu e-sportu samozřejmě reflektují i sázkové kanceláře, které nabízejí možnost vsadit si na profesionální hráče vybraných populárních her. Sázková kancelář Fortuna dokonce zašla tak daleko, že minulý rok na konci léta představila svoje vlastní e-sportové týmy. Unikátní jsou především v tom, že jsou složené ze zaměstnanců této společnosti. Jejich aspirací je hrdá reprezentace žluto-černé Fortuny v hrách Counter-Strike, Global Offensive, League of Legends a FIFA.

„Založit vlastní es-portový tým bylo dalším logickým krokem v našem strategickém plánu. I když je to nyní založené čistě na firemní loajalitě a statusu amatérských hráčů, kvality některých kolegů v týmu bych v žádném případě nepodceňoval. Zároveň chceme využít zkušeností hráčů Sinners, představitelů nejlepšího CS:GO týmu v České republice, tak se nechme překvapit, kam až se můžeme za pár let dostat,“ komentuje založení této organizace Tomáš Mutinský, ředitel Fortuna Esports.

Hráči pravidelně trénují a účastní se firemní E-sport ligy. Rovněž si zahrají charitativní turnaj GG Prague v květnu příštího roku. Fortuna plánuje uspořádat i náborové bootcampy, jejichž cílem bude rozšíření týmů pro nové hry a zvyšování konkurence v těch stávajících. Přihlásit se do nich může kdokoliv z Fortuny, kdo miluje e-sport.

U Fortuny je možné sázet na střílečku CS:GO a i nejhranější MOBA tituly, League of Legends a Dota 2. Můžete sázet a sledovat progamingové turnaje a ligy na Fortuna TV. Kompletní kurzovou nabídku, všechny statistiky i výsledky zápasů jsou k dispozici v aplikaci, která také umožňuje rychlé a pohodlné sázení z mobilu.

 

 

 

Platformy pro sledování

E-sport svou enormní popularitou konkuruje už i televiznímu vysílání. V programové skladbě sice zastoupen není, nicméně jeho sledovanost dosahuje v průměru dvou hodin denně. E-sport je dostupný hlavně na YouTube a na specializovaných platformách typu Twitch. V průměru podle statistik stráví lidé sledováním televizního vysílání téměř čtyři hodiny. Někteří fanoušci profesionálního gamingu vydrží klidně stejnou dobu – nebo dokonce ještě delší. Průměrná čísla hovoří zhruba o poloviční době. Podle odhadů bude mít komunita českého e-sportu do pěti let půl milionu lidí, v Německu jsou už dál a tam jde už dokonce o uznaný plnohodnotný sport. Herní průmysl je bezpochyby segment, který se vyplatí dál sledovat, obzvláště pokud se pohybujete ve světě sázek a nechcete, aby vám ujel vlak.

Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost! Zákaz účasti osob mladších 18 let na hazardní hře.

 

facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

A co vy na to?

:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: